We hebben het gehaald - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ria en Joop Stevens - WaarBenJij.nu We hebben het gehaald - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ria en Joop Stevens - WaarBenJij.nu

We hebben het gehaald

Door: joopenria

Blijf op de hoogte en volg Ria en Joop

06 Mei 2010 | Spanje, Santiago de Compostella

Even een pulperia ingelopen, zag er goed uit, maar nog veel te vroeg. Dus eerst internetten. Lukte na wat problemen. Toen naar een soort eetcafe., wel een teringherrie, want er stonden 2 tv´s tegen elkaar te schetteren. We zaten net, de vloer was een bekende spaanse puinhoop. Dus, ik vroeg een bezem, ze wilde hem eerst niet geven, toen wel, dus ik aan het vegen. weer dikke pret. Ik haalde de barkrukken van de spanjolen gewoon weg om de boel te cleanen, het hele cafe in een deuk. Er werden foto´s gemaakt en ik werd op facebook van de bardame gezet. Even nog wat geiten met eenkleine spaans meisje, ze schaterde van het lachen, net als moeder. Heerlijk en veel gegeten en dat voor 10 euro. Weer een gezellige avond. Toen naar de albergue en slapen, 9 uur, de helft lag al plat en te snurken. Ik sliep boven naast Luus, Ria onder naast Mart. Welterusten na een mooie dag. Er viel nog een man uit zijn bed.
Maandag 3 mei.
Een beetje laat weg, mooie paden en veel eucalyptusbomen. Je waant je af en toe in australie met de gumtrees. Het ruikt er ook naar en ...... even een fazant gehoord. De enige fazant van Spanje denk. Een paar keer gestopt, maar het was een kleine etappe, dus we waren er zo. Vlak voor Arzua heeft Ria een leuk t-shirt met de juiste maat gekocht. Zitten nu in een municipal met keuken, zonder pannen en bestek. Dat is de policy denk hier op aanraden van de middenstand. Maar ik heb dus wel een pannetje, en wij kunnen de kookplaten gebruiken. Eindelijk weer inkopen doen na vrijdag en dan zien we wel wat we brouwen. Vandaag weer eens een paar druppels gehad en vijf minuten de poncho aan. Mijn handdoek en hemd aan de bomen gehangen. Nu nog een paar schoenen weg, ik denk mijn oude. Vandaag weer veel korte leuke ontmoetingen gehad en mooie rivierovergangen met stepstones. De dag eindigde koud, zonnig en alweer droog. Lekkere soep met maccaroni gemaakt, een salade met van alles, spaghetti en als toetje de griekse yoghurt met persik. Leuk contact met peter de tasjesman. Het is half 9 en we gaan slapen.
dinsdag 4 mei.
De voorlaatste dag begon vroeg, allemaal goed geslapen. 6.15 uur de lichten al aan. Vroeg op pad, erg koud, een beetje vorstig. Mooie paden, veel roodborstjes en staan te kijken naar een eekhoorntje. 2 keer gebard, en redelijk snel gelopen. We zitten nu in Predouzo Arca. Er was muziek in de albergue, dus maar het dorp in. Een bar in, lekker warm en Peter de tasjesman kwam ook nog even. Hij heeft veel voor mij gebeden, blijkt toch heel religieus te zijn en is voor Holland met het W.K.
woensdag 5 mei
Dit is dan de dag. Luus een uur te vroeg op, dacht dat het 7 uur was, maar het kwam goed uit. Om 7 uur gingen we op pad. Mooie paden, de 2 koreaanse weer een paar keer ontmoet. Samen bij een gesloten bar koffie en choco gedronken op de primus(was een tafel en stoelen). Nog steeds leuke reacties als je water aan het koken bent, iedereen vindt dat prachtig. 5 km voor Santiago samen een bar in en toen wij onze laatste 5 km begonnen. Zagen Santiago al liggen, een big city. De stad ingelopen en Ria struikelde bijna op een trap naar beneden gvd, het liep gelukkig goed af. Steeds verder de stad in en eindelijk op het plein voor de kerk. Wel wat drukte, emo, elkaar omhelsd en gekust. Er gaat veel door je heen op dat moment. Het is eigenlijk over en uit. Opeens kwam Peter uit het niets opgedoken en wilde een foto van ons nemen. We gingen naast elkaar staan, nee, zoals net zei hij, dus hij had ons al gezien. Toen gewacht op Luus en Mart. Eerst kwamen de koreaantjes, omhelst, huilen en lachen, weer emo. Toen Luus en Mart, weer omhelsingen. Peter kwam ook WE ZIJN ER!!!!!!!!!! Samen de credentials gehaald en zouden naar het oude pension van Luus, Mart en Pierre van vorig jaar gaan. Je wordt al vaak aangesproken door mensen uit Santiago voor een kamer. Onderweg naar dat hotel stond er een mannetje, ook hij bood wat aan. Ik sprak hem aan en vroeg de prijs per persoon. Ik trok voor de lol zijn cigaret uit zijn mond en vroeg korting voor 2 dagen, dat deed hij niet. 14 euro pp was de prijs, maar er was een keuken met kookplaten, en douches, en 2 kamers. Heel primitief, maar lux voor ons. Toen weer de stad in en de beroemde kerk bezocht. Boodschappen gedaan en kaarten gekocht en info aangevraagd voor de terugtocht en de tocht naar Finisterra. Toen heb ik eten gemaakt. We zijn allemaal moe , maar heel voldaan.

• 06 Mei 2010 - 09:53

Pedro:

Eucalyptusbomen...en heb je koalabeertjes gezien...:-)
    DIKKE PROFICIAT Luus, Ria, Joop en Mart!!!
    PS: ben wel een klein beetje jaloers op jullie;-) en nu hop naar Finisterra...

Groetjes uit Gierle van PEDRO en LEWISKE
    PS+: op 16 juni vertrekken wij (Wiske, haar moeder en ikke) per auto naar Compostela...

• 06 Mei 2010 - 10:41

Toos:

Hallo samen gelukkig stel.
    fantastisch; gefeliciteerd.
    fijn om dit goede bericht.
    liefs Toos

• 06 Mei 2010 - 12:57

Tinek Thijssen:

hoi ria en joop.
    gefeliciteerd jullie hebben dit maar mooi geflikt.geniet nog lekker even na hoor.
    groetjes ton en tineke.

• 06 Mei 2010 - 14:27

Yvonne Commandeur:

Het was weer heel leuk om jullie verslagen te lezen, en wij vinden het heel knap dat jullie de tocht volbracht hebben

proficiat en een goede terug reis.

xxx co en yvonne

• 06 Mei 2010 - 14:29

Willem En Li@:

Geweldig prestatie !!!

Liefs van Willem en Truuske

• 06 Mei 2010 - 19:41

Niek:

goed gedaan. meisjes st jan -spoorbuurt finale 2-0 jongens st-jan- spoorbuurt finale 0-1

gr van ons allemaal

Annemieke:

GEFELICITEERD!!!! veel liefs uit Hoorn

• 07 Mei 2010 - 12:26

Wilma En Jan:

Van harte gefeliciteerd met deze mega prestatie de omhelzingen volgen nog in breezand

• 07 Mei 2010 - 12:50

Majella:

Gefeliciteerd! Wat ontzettend leuk dat jullie er zijn!!!!
    Om trots op te wezen...Gaan jullie nu nog lekker een stukje verder?

• 07 Mei 2010 - 19:43

Annemarie:

super, gefeliciteerd, fantastisch!

• 08 Mei 2010 - 08:14

Aly B.:

Gefeliciteerd met deze prestatie.
    Nu nog even nagenieten van alles.

groetjes Aly

• 08 Mei 2010 - 14:56

Helma Bultstra:

Geweldige prestatie, gefeliciteerd namens de Duintjes en aanhang.

• 09 Mei 2010 - 07:34

Rina En Cees:

Ademloos jullie belevenissen gevolgd, gefeliciteerd met het bereiken van het eigenlijke reisdoel. Nu relaxend naar Finisterra. Wij zullen het maar zonder uitstapje naar Breezand doen als we binenkort naar Texel gaan, maar we ontmoeten elkaar dit jaar heus wel ergens.
    Tot ziens!

• 09 Mei 2010 - 20:12

Irene En Ed:

Fantastisch! Gefeliciteerd. Dit hebben jullie vast 'in je rugzak'. Dat neemt niemand je meer af! Geniet er van en sterkte voor het laatste traject naar Finister (?) groetjes en liefs vanuit Workum

• 10 Mei 2010 - 09:26

Erna:

"Muchas felicidades"!

Once in a life time
    Santiago de Compostella

• 10 Mei 2010 - 11:30

Ank En Siem:

Prachtig. Gefeliciteerd. Alle petten af!! Nu nog naar het einde van de wereld? Het is nodig dat jullie terugkomen, want er waren dit jaar niet veel mozaieken! Jullie kunnen dus hier niet gemist worden. Nogmaals hulde, nog veel plezier en welkom terug.

• 10 Mei 2010 - 14:32

Irene En Ed:

Fantastisch hoor! We zijn net terug van een boottocht naar Haarlem en konden dus niet eerder reageren. De Boot achter gelaten in Spaarndam. Het is steeds
    ca. 10 graden C. en 's-nachts net boven o. We zijn nu weer thuis en gaan pas weer varen als het plus 16 graden C. is.
    In diverse plaatsen waar jullie nu komen hebben wij ook voestappen liggen. dus we genieten extra van jullie verslag.
    Wanneer denken jullie huiswaarts te keren, of blijven jullie lopen?
    Benieuwd naar de finale naar Kaap Finestere
    Groetjes uit Workum.