Australie - Reisverslag uit Cairns, Australië van Ria en Joop Stevens - WaarBenJij.nu Australie - Reisverslag uit Cairns, Australië van Ria en Joop Stevens - WaarBenJij.nu

Australie

Door: joopenria

Blijf op de hoogte en volg Ria en Joop

20 September 2007 | Australië, Cairns

12 september:
Martine en Stefan uitgezwaaid en naar de haven.Met de bus naar de boot, een soort landingsvaartuig. Er gingen 2 bussen mee en een heleboel chinezen. Een uur varen, en toen de bus in. Heel lang in een oerbos gereden, een bustocht over een zandpad met wortels van reuzenbomen. De takken krasten aan weerszijden tegen de ramen en we werden behoorlijk door elkaar geschud, anderhalf uur lang. Toen zwemmen en snorkelen in een meertje. Daarna eten en drinken. Weer het bos in en uiteindelijk het strand op. een breed vlak strand, daar reed de bus zonder schokken, we werden op diverse punten uitgelaten. Colored Sand, een kreek en een wrak, heel mooi. Daarna weer naar de eettent en weer de bus in. Onderweg een stop met versnaperingen. Op het bospad lag een dingo te slapen, de buschauffeur wachte tot hij wegging, onderwijl iedereen foto's genomen. Volgens mij was het een gewone hond, die hoorde bij het uitje haha. Toen de bus wegreed, holde hij er achteraan. Op het strand wachten op het landingsvaartuig. Teruggevaren en een mooie zonsondergang gefilmd. Aan land naar de camper, wat gegeten en toch maar gaan rijden in het donker. Niet zo erg ver. Bij Howard even in de fout, vroeg aan een paar wegwerkers de weg naar Amsterdam, you are in the wrong country mate zei hij. 6 km verderop onze eerste rest area, waar je mocht overnachten, zonder te betalen.Luna heeft nog gebeld of we loten wilden kopen.
donderdag 14 september.
In het licht zie je pas waar je bent gaan staan. Een stuk of 6 campers, ik vroeg aan een oude kampeerder hoe hij wist dat je daar mocht staan. Hij toonde een boekje met alle vrije rest area's. Het bleek een hollands stel te zijn van 75 en 80 jaar, die hier al 51 jaar woonden. In Childers gewinkeld, net een wildwest stadje. Daar hebben wij een boek gekocht waar alle campings in staan. De eerste dode cangeroe gezien, de 2e gefotografeerd. We gingen naar Rockhampton. Je ziet van alles, vlinders papagaaien, enz. In Rock. getankt en doorgereden naar Yaamba. Er stond een bigpoint icoontje, d.w.z. grote trucks. Kaart gepost voor Mar, want die is maandag jarig.
We gaan morgen terug naar Rockhampton om te winkelen.
15 september.
Mistige ochtend, ontbeten, koffie/chocola en ontzettend veel vogels die bij ons in een voliere zitten. In Rock. erg druk, leuke secondhand shops, na 4 uur weer terug naar de rest area in Yaamba. 80 km met zijn vieren over de weg gereden. 2 trucks en 2 vans. Waverley Creeck rest area was de volgende overnachtingsplaats. We stonden met zijn vijven. Hagedissen in de herentoilet en een dikke kikker bij de female. De nachtelijke hemel is schitterend. De melkweg loopt als een ijle band boven ons. Morgen op een camping voor water stroom en wassen.
16. september.
Vroeg wakker. Het was een beauty van een ochtend. De voliere om ons heen piept en zingt en geen wind, apart voor Breezanders. Wat wij doen is eigenlijk erg luxe, terwijl we van eenvoudig tot primitief houden. In gedachte ben ik al een pannetje water aan het koken op een houtvuurtje in de outback, terwijl de kangeroes om je heen staan. Terwijl achter je een campervan staat met een gascomfoor om op te koken. In het weer hebben ze geen interesse de aussies, toch altijd hetzelfde, onbewolkt en warm. We zien al lekker bruin. Sorry hoor. We gaan na het ontbijt richting Mackay in de buurt van Proserpine voor wie het volgt. Daar gaan we een camping op voor stroom. Erg leuk de belangstelling van het thuisfront, bedankt. Vroeger ging je op vakantie en kwam je thuis met verhalen, nu weet iedereen wat je doet en waar je zit en heb je de phone. Toen we gingen eten zaten er ineens vogels voor de deur en naderhand onder een overdekte picknicktafel vlogen er een stuk of 12 op ons af. ze aten uit je hand, gingen er soms op zitten en een keer zelfs op mijn hoofd.Om 2 uur op de camping aan een eb en vloed rivier. Samen de camper gekuist, Ria 2 wassen gedraaid en een wandeling door de rivier gemaakt. Rest area voor morgen uitgezocht, gezwommen in het zwembad, gebeld, Maria lukte, Jop niet.
17 september.
Douchen, eten en weg. Op weg naar Rolling Stone. 2 rest area's daar. een bij het dorp en een bij Ballal aan zee. Een paar keer gestopt in Ayr gewinkeld. Woolworth en secondhand shops, slippers ge kocht, wijnglaasjes en een nieuwe beker die we hadden laten vallen. Doot Townsville gereden op weg naar Rolling Stone. Meteen afslag Ballal Beach genomen. Een schitterende plek, maar wel veel campers. 48 uur toegestaan. dat hebben we gedaan. Bij de trailerhelling zijn zoutwaterkrokodillen sommige van meer dan een ton, dus daar mochten we niet zwemmen. Na aankomst meteen het strand op en weer mooie vondsten gedaan, veel koraal,schelpen en kokosnoten. Voor de rest veel vis op het strand, koppen en 2 grote vissers. Een visser ving een baracuda. Hij sneed zo de lijn door. We blijven hier een dag extra. Het zeewater is warm, het lijkt of ije in bad ligt. Eten gemaakt, afgewassen. We hebben deze dag erg veel dode kangeroes gezien, bij 25 ben ik gestopt met tellen. Tot morgen mate.
18 september.
Ik zit naast de camper te schrijven, terwijl we opgevreten worden door sandflies. De temp is delicious. Samen naar het strand. Ria onder de palbomen lezen en borduren in de schaduw. En ik vissen. Tot je middel in het water lopen, ingooien en dan teruglopen. later hoorden we pas dat je dat ook niet moest doen i.v.m. de krokodillen. Ik ben lekker in het water gaan zitten, zalig. Zitten nu aan de borrel met australische brie. Direct aardappelen bakken voor het eten even vissen op de trailerhelling. Ik kreeg veel beet, een vis gevangen. veel gelduiden uit de donkere oevers aan het water. Weer een vis gevangen. Ik was de kampioen van de dag. Aan de borrel, mijn verbrande voeten doen zeer.
Woensdag 19 september.
De mieren hadden 3 visjes, die ik gisteren van thuiskomende vissers had gekregen aangevreten. Ria werd opgegeten door de sandflies. Toen naar de rest area van rolling stone. Heel mooi. 2 kaarten gekocht met een poststempel van Rolling Stone. We rijden nu constant door de suikerrietvelden en bananenplantages, steeds meer. Gewinkeld in Innesvail en in Tully geweest om te bezichtigen, op aanraden van Mar, die we net aan de telefoon hadden. In Babinda op de r.a. en morgen naar Cairns naar het verhuurbedrijf van de camper. Er stroomt langs de rest area een kraakheldere rivier.
donderdag 20 september. (Kees van harte gefeliciteerd met je verjaardag)
Om half 8 opgestaan. Vannacht hoorde je de suikerfabriek op ongeveer 500 meter. Om de 25 kilometer zie je de grote witte rookpluim van de suikerfabrieken. Overal onderweg in de suikerarea zie je de traintjes met suikerriet staan. Ellenlang zijn de treinen hier, met suikerriet. Onderweg zie je akkers, suikerrietvelden in allerlei stadia, van pasgeploegd land, dan weer met kleine maisachtige plantjes tot en met het oogsten. Een rietsuikerseizoen gaat het hele jaar door. Direct na een fruitmaaltijd naar Cairns, heel erg druk. Uiteindelijk gevonden waar we moesten zijn voor de auto. Wilden weten of een geluid dat we soms hoorden kwaad kon. Ze waren erg vriendelijk en we kregen 2 nieuwe luxere leunstoelen. Oook vroeg Ria om een voorscherm aan de auto. Kregen we ook. Lachend gingen we weer verder, 2 luxe stoelen en een voortent rijker. Wat een mop/ Daarna hebben we geshopt in een enorm winkelcentrum en gezocht naar een mogelijkheid om te internetten. Dat is dus gelukt uiteindelijk. We gaan direct een camping zoeken want de stroom en het water moeten weer aangevuld worden.Het is een heel lang verhaal geworden zo. We weten niet wanneer we weer kunnen mailen, want we gaan over 2 dagen weer meer het binnenland in. Gaan eerst nu even kijken wat voor een tochtje we kunnen maken naar The Great Barrier Reef. Groetjes allemaal weer. We gaan lekker he, het is nog steeds genieten.

• 20 September 2007 - 07:50

Rina En Cees,:

We hopen dat er nog wat van Ria over is als jullie eindelijk weer thuis komen; ik heb gehoord dat die sandflies doorgaan tot op het bot!
    Wat een indrukken doen jullie op zeg, het is maar goed dat je alles opschrijft Joop, want voor verwerking van de indrukken lijkt me wat meer tijd nodig. Veel plezier verder!

• 20 September 2007 - 08:52

Annemieke:

ha fijn, weer een berichtje! gek is dat: als iemand gewoon 6 weken op vakantie is denk je die horen en zien we over 6 weken weer! nu dacht ik na 2 dagen geen bericht op de site: er zal toch niets aan de hand zijn? Gelukkig genieten jullie!! En doe dat maar goed, terwijl ik dit schrijf komt het hier met bakken uit de hemel! (ze gooien de bakken erachter aan!)Hier gaat alles ook lekker,iris had gister nog haar partijtje: was erg leuk! veerle heeft er alweer 2 tanden uit..ze groeit als kool!veel liefs!

• 20 September 2007 - 08:55

Ans Hoogschagen:

Fijn weer wat van jullie te horen en dat het genieten is .
    Hier gaat alles goed wel dat het bruine kleurtje wat we hadden weggaat nu de herfst is aangebroken
    Jullie zullen als het mooie weer aanhoudt zeker voor buitenlanders worden bekeken bij thuiskomst

Veel plezier Dick en Ans

• 20 September 2007 - 11:18

Willem En Li:

Fijn weer wat van jullie te horen, en inderdaad zoals hier ook al iemand schreef,
    goh nog steeds geen bericht er zal toch niets.........Joop als jullie weer terug zijn in Nederland zou ik als ik jou was een goede uitgever gaan zoeken (ik weet er trouwens nog eentje;-)) )Je geeft de dingen zo goed weer, dat ik niet eens naar Australie hoef om het te zien. Wij zijn zeer benieuwd naar de films en foto's en dan is het beeld helemaal compleet.En wat heerlijk dat jullie zo van de camper genieten(ondanks de luxe!!)
    Veel plezier en tot......
    Groetjes Willem en Truuske

• 20 September 2007 - 14:26

Tess:

Hey opa en oma. Is het leuk in australie? Het gaat met mij goed. Ik heb ook gehandbald tegen hvs. 7-4 gewonnen. En tegen geel-zwart. 16-2 gewonnen. Ik ging ook nog loten verkopen. ik heb 27 loten verkocht. Morgenavond heb ik een filmavond met de klas bij anouk. Leuk hè. We gaan een leuke film kijken. Ze heb een nieuwe tv. veel plezier. doei doei. groetjes van tess

• 20 September 2007 - 16:58

Maria:

Hey!

Echt heel fijn om weer een bericht te lezen en ook om jullie weer even gesproken te hebben. Wat een enorme afstanden he als je zo op de kaart kijkt! En weer een gelukje met de camper. Hoop echt dat het zo voorspoedig blijft gaan allemaal. (Op de sandflies na dan) Als jullie maar wel weer terugkomen want ik kan me zo voorstellen dat je wel aan dit leven kan wennen. Qua weer hebben jullie het in ieder geval een stuk beter dan wij hier.. koud, regen bah. Maar ik zal niet teveel zeuren. Verder gaat alles goed. Werk is weer wat drukker. Nog geen huis gekocht.. (Dan had ik natuurlijk wel even gebeld) Maleisië staat ook nog op een laag pitje.

Ga lekker door zo en tot het volgende bericht of belletje!

xxx

• 21 September 2007 - 17:44

Ed:

Joop, je vangt wel steed vissen, maar ik wil graag weten hoe groot en welke soort. Misschien vang je wel stekelbaarsjes i.p.v. een flinke zeebaars!
    Leuke berichten, we lezen vol interesse jullie avonturen. Weet je zeker dat jullie weer terug zijn omstreeks 3 november? Hier alles oke, groetjes, Irene en Ed.

• 22 September 2007 - 17:18

Ank En Siem:

Hay gezellige reizigers.Dat trekt en doet maar en geniet voor tien.Van harte gegund.Het is toch wat als je helemaal naar de andere kant van de wereld moet om weer eens te vissen!Kan Ria wel vegetarisch blijven,en ga je wel vriendelijk om met de tere insectjes?
    Hier alles goed.Alleen de h.w.n. (de hardwerkende Nederlander) gaat erop achteruit.Dus jullie hoeven je geen zorgen te maken!
    Groetjes,zorg voor veiligheid en voor nog hel veel plezier.