Springsure - Reisverslag uit Springsure, Australië van Ria en Joop Stevens - WaarBenJij.nu Springsure - Reisverslag uit Springsure, Australië van Ria en Joop Stevens - WaarBenJij.nu

Springsure

Door: joopenria

Blijf op de hoogte en volg Ria en Joop

01 Oktober 2007 | Australië, Springsure

26 september.
Hout gezocht voor het kampvuur, Ria riep me naar het toilet met het fototoestel. Een kanjer van een spin. Er denderden weer verschillende roadtrains voorbij. Soms met 4 wagens erachter. Toen weer op pad. De weg, een smal middenstuk van asfalt en met brede rode gedroogde zijkanten. Als je een tegenligger ontmoet, rij je allebei in de stof. En vliegen steentjes en stofwolken om je oren. Kom je een roadtrain tegen, dan moet je helemaal aan de kant. Op zo'n weg gebeurde het: Een tegenligger reed in de berm, stenenregen en knal, het achterste grote ruit stuk van Barny. Geplakt en voorzichtig verder gereden naar een camping. Maar de weg erheen was zo slecht dat alles eruit knalde. Bij de eerstvolgende camping gebeld naar het verhuurbedrijf. Die stuurden ons terug naar Cairns. Dat was 300 km, dus niet zo heel leuk. Balen dus. Van de bergen af naar de kustvlakte was een rampentocht. Wel 200 bochten achter elkaar, 19 km lang. In Cairns kregen we een andere camper, dus alles overladen. We waren net om 5 uur klaar, dan ging het bureau sluiten. Terug naar Babinda waar we al eens eerder gestaan hadden en contact met de kinderen gehad.
27 september.
Na 2 dagen outback, weer terug in de beschaving. Waarom ga je er dan heen? Nou de totale leegte en de natuur zijn toch heel bijzonder. De mensen die je daar spreekt zijn allemaal bijzonder aardig. Zo van can I help you mate. Het geeft iets saamhorigs. En voor Nederlanders is het helemaal leeg, urenlang niets dan de weg en het groen van de bomen afgewisseld door kale vlaktes. Na Mackay kunnen we pas weer rechts af naar de outback. Zitten nu op Saunders Beachpark aan de kust. Nog geen sandflys. Heerliojk gegeten, de maan is schitterend boven zee, en toen wandelen over de straat heen en langs het strand terug. Het kon net nog, want het werd vloed. Terug op het droge strand samen naar de opkomende vloed kijken met een kraakheldere maan boven zee. Wijn en glazen gehaald en geproost op deze heel mooie avond. De wind van zee was gewoon warm, onbegrijpelijk.
28 september.
Even nog naar de zee, toen alles rijvast gemaakt en weer op weg. Langs de weg wat fruit gekocht en 25 km voor Mackay wilde Ria graag stoppen. Het werd een kleine goed verzorgde camping met een overdekte eetplaats?keuken met alles erop en eraan. Koeling, vriezer, gas, barbeque waterkoker soep enz. Even lekker bijkomen. Op de camping kwam een Australisch/Iers stel eten, lekker zitten te kletsen, en aan het eind kreeg ik een bak met macaroni voor mijn neus, anders goode ze het weg.
29 september.
Vroeg douchen, samen eten onder de patio en je gelooft het of niet, samen in de jacuzzi. Hij werd net klaargemaakt. Een groene kikker werd voorzichtig uit het afdekblad gehaald, en toen samen erin. Wat een luxe, bruisen, stromen, bubbelen alles deed het. En ik maar schrijven dat we van eenvoudig en primitief houden.Maar ja verandering van spijs doet eten haha. Eruit, op het terras koffie gedronken. Afdrogen en weer op pad.We kwamen uiteindelijk terecht op rest area Isaac River, waar al een oude man stond. Bleek later, toen we aan de praat waren, een drukker te zijn geweest uit Engeland. Hij had b.v. 1.250.000 Lady Chatterlays Lovers gedrukt. Hij was nu 79, en de camper was zijn huis. Zijn vrouw lag met brain damage (Altzheimer) in Bowen. Sneu. Kampvuur gemaakt, bonen en eieren gekookt en de kip gebakken. De politie kwam ook nog even langs toen we met een wijntje bij het kampvuur zaten. Everything allright. Er was weer een schitterende melkweghemel. Een paar keer bliksem in de verte. We zitten nu op de midden australische hoogvlakte.
30 september.
De engelse buurman was vroeg vertrokken. Dat wij wakker werden (En dat is vroeg hoor, 6 uur of half 7.) was hij er niet meer. Vuurtje opgerakelt voor water voor de afwas, koffie en choco. Even naar de Isaac River geweest, is nu een grote zandvlakte. Onderweg kangeroes gezien en gestopt voor opnames. Toen naar Emerald. Ria reed nu. En gestopt bij een garageverkoop. Scheermesjes gekocht. We staan nu in Emerald onder een nieuwe brug, naast de oude. Met een stel andere reizigers, naast een prachtige botanische tuin. Gewandeld daar, het was schitterend. Morgen de stad in en even vissen en dan een ritje van 65 km naar Springsure.
Zo, dit was voorlopig weer een lang verslag. Volgende keer weer meer. Groetjes vanuit de bibliotheek van Sprinsure.

• 01 Oktober 2007 - 16:50

Ans:

Dat was effe pech hebben 300 km terug
    Maar alles kwam gelukkig weer goed.
    Een onvergetelijke vakantie is toch wat jullie meemaken?
    Hier gaat alles goed ,ik heb zojuist een paar dagen Zd Limburg achter de rug ook erg mooi.
    Groetjes Ans

• 01 Oktober 2007 - 18:04

R,bultstra:

Hallo Joop en Ria, Wat een boeiend verslag sturen jullie iedere keer. We laten ze ook steeds aan pa lezen en hij geniet er van. Nog veel plezier op jullie tocht. Hopelijk blijven de ramen nu heel. gr. fam. Bultstra

• 01 Oktober 2007 - 18:11

Annemieke:

Zo..dat was wel ff schrikken! Gelukkig geen gewonden, dat is mooi! Het bljft super om jullie stukjes te lezen, ik kijk er elke keer weer naar uit! bye mates, lots of love

• 01 Oktober 2007 - 20:26

Monique:

hoi joop en ria
    hier alles goed.Stap dus niet in een rivier, brrrrrr krokedillen!!!
    Zo ik lees genieten jullie lekker, alleen wat pech met het raam.. maarja als het daar dan maar bij blijft!!
    Heel veel plezier, groetjes klozen

• 04 Oktober 2007 - 17:52

Veerle:

Hai ik heet veerle. Is het lekker weer? Wij gaan ook naar mallorca. misschien is het daar ook wel net zo lekker weer als bij jullie hoor! Groetjes van veerle en ook de groetjes van marita!